Egy új felmérés szerint a fogorvosi rendelők gyakorta nem veszik észre a szájrák tüneteit…
A „Saving Faces” nevű arcsebészeti jótékonysági szervezet feltárta, hogy a fogorvosi rendelők még mindig nem kellően informáltak a szájrák jeleiről – ez pedig késlelteti a páciensek kezelését, és ezreket elcsúfító invazív sebészeti beavatkozással jár.
A telefonos felmérés 444 londoni praxisra terjedt ki, és a Facial Surgery Research Foundation – Saving Faces [Arcsebészeti Kutatási Alap – Arcok megmentése] végezte. Kiderítették, hogy az esetek 43%-ában a telefonáló páciensek még akkor sem kaptak egy héten belüli időpontot, ha a szájrák egyértelmű tüneteivel rendelkeztek.
Az esetek 8%-ában a páciensek azt a választ kapták, hogy három hét-négy hónapig várniuk kell, a fogorvosi rendelők további 7%-a pedig azt mondta, hogy egyáltalán nem tudják fogadni a beteget, mert már kimerítették az egészségbiztosítási kvótájukat.
A felmérés feltárta, hogy a fogorvosi rendelők több mint 25%-a a nemzeti egészségbiztosítás alapján nem adott időpontot. A jótékonysági szervezet úgy találta, hogy a hívások többségét olyan recepciós fogadta, aki nem ismerte fel a szájrák tüneteit, amikor a páciens arról tájékoztatta, hogy már több mint négy hete szenved egy olyan fekélytől a nyelvén, ami a recept nélkül beszerezhető gyógyszerekkel végzett otthoni kezelés ellenére sem múlik el.
Mindezt Lain Hutchison professzor, orális és maxillofaciális sebész, a Saving Faces ügyvezetője így kommentálta: „A szájrák tüneteire irányuló erőteljesebb figyelem fokozta a fogorvosok éberségét, viszont az első személy, akivel a páciens beszél, gyakran nem a fogorvos, és a felmérésből kiderült, hogy ezek az emberek nem ismerik fel még a nyilvánvalóan kockázatos eseteket sem.”
„Páciensek ezreivel találkozunk, akiket csak akkor utalnak be hozzánk, amikor a szájrákjuk már előrehaladott állapotban van. A páciensek kezelése nagyon invazív, és gyakorta jár együtt elcsúfító sebészeti beavatkozással, valamint hosszú lábadozási időszakokkal.’”
A Facial Surgery Research Foundation – Saving Faces folyamatos kampányával a szájrákra és olyan rizikófaktorokra kívánja ráirányítani a figyelmet, mint a dohányzás. Hutchison professzor még hozzátette: „Többet kell tenni a recepciósok képzése érdekében, hiszen az orvosi csapat tagjai. Minél többet vár a páciens egy rendelési időpontra, annál nehezebbé válik a kezelése.”